Blog

  • Klacht over een factuur

    Na hoeveel tijd hoef je een klacht over je factuur niet meer te accepteren?

    Lees meer
  • Een leverancier stopt na 7 jaar de samenwerking. Kan dat zomaar?

    Het andere bedrijf zegt afhankelijk te zijn van deze samenwerking.

    Lees meer
Archief

De opzegging van een abonnement

Geplaatst op 20-12-2017

Om je een goed beeld te geven van mijn praktijk, schrijf ik regelmatig over mijn praktijk. Ik schrijf over de vragen die ik krijg, over de procedures die ik voer, over belangrijke wetgeving voor ondernemers en over alles daar omheen.

Onderwerp: het opzeggen van een abonnement. Dit gaat niet helemaal goed, waardoor cliënt gedagvaard wordt bij de kantonrechter in Amsterdam.

Het zakelijke abonnement 

Cliënt sluit een zakelijk abonnement af. Op een zeker moment is hij niet meer tevreden over dit abonnement. Hij stuurt daarom een brief naar de andere partij waarin hij aangeeft het abonnement op te zeggen. De andere partij blijft echter facturen sturen naar cliënt. Omdat cliënt deze facturen niet betaald, start de andere partij een procedure bij de rechtbank Amsterdam.

Van cliënt wordt een bedrag van ca. € 14.000,- gevorderd. Ook stelt de andere partij dat de overeenkomst nog doorloopt. Cliënt zou de overeenkomst nooit hebben opgezegd.

Het juridisch advies

Ik adviseer cliënt om de zaak te schikken. De kans dat hij de procedure wint is nagenoeg 0%. Dat deze kans zo laag is, komt door het volgende.

Cliënt heeft een opzeggingsbrief gestuurd, maar de andere partij beweert dat hij de opzeggingsbrief nooit heeft ontvangen. Cliënt kan niet bewijzen dat de andere partij de brief wel heeft ontvangen. Cliënt kan ook niet bewijzen dat hij de brief verstuurd heeft. Hij heeft geen verzendbewijs. De opzeggingsbrief heeft pas werking als deze brief de andere partij heeft bereikt. Nu deze brief de andere partij niet heeft bereikt, kan cliënt geen geslaagd beroep doen op de opzeggingsbrief. Hierdoor is ook de overeenkomst niet opgezegd en moet cliënt de facturen betalen.

Uiteindelijk is er geen uitspraak van de rechter gekomen. De zaak is geschikt.

Wat er vaak fout gaat bij het opzeggen van een abonnement

De gedachte is vaak dat als je een brief aangetekend verstuurd, dat dat voldoende is om je later succesvol op deze brief te kunnen beroepen. Zo af en toe heb ik ook een cliënt die mij vraagt om een brief aangetekend te versturen. Deze gedachte is niet (helemaal) juist. Ik licht dit kort toe.

Als de ontvanger zegt dat hij de brief niet ontvangen heeft, dan moet je aantonen dat de ontvanger de brief wel heeft ontvangen. Ontvangst van een brief kan blijken uit bijvoorbeeld een ontvangstbevestiging van de ontvanger. Enkel een verzendbewijs, dat je krijgt als je een brief aangetekend verstuurt, is onvoldoende. Dit verzendbewijs zegt alleen iets dat je de brief hebt verzonden. Het verzendbewijs zegt niets over de ontvangst van de brief. Het kan zijn dat een brief toch niet bij het juiste adres bezorgd is en in het geval er niemand thuis is, dan wordt de brief ook niet bezorgd (en mogelijk wordt het afhaalbewijs in de verkeerde brievenbus gedaan).

Heb je een brief aangetekend verstuurd en kun je niet bewijzen dat de andere partij je brief heeft ontvangen? Dan moet je bewijzen dat de brief ‘op de juiste wijze is aangeboden’. Bij dit laatste kun je denken aan de volgende bewijsstukken: een juiste datumstempel op het verzendbewijs, de omstandigheid dat er geen andere brievenbussen in de buurt zijn en er is elektronisch vastgelegd dat er een afhaalbewijs is achtergelaten.

Overigens hoeft de ontvanger de brief niet te lezen. Het gaat er enkel om dat hij de brief heeft ontvangen.

Een oplossing is om de brief door een deurwaarder te laten bezorgen. De kosten hiervoor zijn ongeveer € 70,- exclusief btw. In dat geval moet de ontvanger bewijzen dat hij de brief niet ontvangen heeft. In de praktijk wordt hier weinig gebruik van gemaakt.

De uitzondering bij opzegging

Een enkele keer lukt het wel om met alleen een verzendbewijs toch met succes een beroep op de opzegging te doen. In 2015, in een kort geding bij de rechtbank Amsterdam, is me dat gelukt. Mijn cliënt had de huurovereenkomst opgezegd per aangetekende brief. De verhuurder ontkende dat hij de opzeggingsbrief had ontvangen. Cliënt had geen ontvangstbevestiging van de brief. Door de specifieke omstandigheden in dit geval kon toch een geslaagd beroep worden gedaan op de opzeggingsbrief. Klik hier om het vonnis in deze zaak te lezen. Bij punt 7 staan de omstandigheden waardoor het beroep op de opzeggingsbrief toch geslaagd is.

 

 

Deel dit bericht:

  • Blogs

    Over mijn praktijk

    Lees over mijn praktijk, over uitspraken waar elke ondernemer mee te maken krijgt en over vragen die ik vaak krijg.

    Lees meer
  • Juridisch advies

    Juridisch advies

    Juridisch advies voor ondernemers. Voor zzp'ers en mkb'ers. Tegen een laag uurtarief of vast bedrag.

    Lees meer
  • Contracten opstellen

    Contracten opstellen

    Contracten en algemene voorwaarden. Alles voor de ondernemer. Tegen een vast en laag bedrag.

    Lees meer
  • Incasso

    Incasso

    Incasso voor ondernemers. Door een ondernemer. Op basis van no cure no pay. Geen kosten. Hoog betalingspercentage.

    Lees meer