Blog

  • Klacht over een factuur

    Na hoeveel tijd hoef je een klacht over je factuur niet meer te accepteren?

    Lees meer
  • Een leverancier stopt na 7 jaar de samenwerking. Kan dat zomaar?

    Het andere bedrijf zegt afhankelijk te zijn van deze samenwerking.

    Lees meer
Archief

Ondernemer sluit telefonisch een overeenkomst af.

Geplaatst op 01-10-2018

Om je een goed beeld te geven van mijn praktijk, schrijf ik regelmatig over mijn praktijk. Ik schrijf over de vragen die ik krijg, over de procedures die ik voer, over belangrijke wetgeving voor ondernemers en over alles daar omheen.

Onderwerp: een ondernemer sluit telefonisch een overeenkomst af. Uitspraak van de rechtbank Limburg (september 2018).

Een telefonisch aanbod voor ondernemers

Ondernemers worden regelmatig gebeld door partijen die een mooie aanbieding voor ze hebben. Vaak zijn dat energieleveranciers of bedrijven die je hoog in Google kunnen laten komen. Zelf word ik ook een paar keer per jaar gebeld door een energieleverancier. Als ondernemer mag ik zakelijk stroom afnemen. Hierdoor ben ik goedkoper uit dan consumenten. Tenminste, dat doet de beller mij altijd geloven. Dit voordeel blijkt er in de praktijk echter helemaal niet te zijn. Op internet is veel te vinden over dit ‘voordeel als ondernemer’.

Het nadeel van het sluiten van een zakelijk contract, is dat je niet de bescherming hebt die een consument wel heeft. Zo heb je bijvoorbeeld geen wettelijke bedenktermijn, waardoor je de overeenkomst in beginsel niet kunt ontbinden.

Het telefonisch aanbod voor deze ondernemer

In deze procedure ging het om een aanbieder die de ondernemer (een vennootschap onder firma) aanbood om een domeinnaam vast te laten leggen.

De ondernemer zegt dat hij binnen 1 uur tot driemaal toe telefonisch is benaderd door de aanbieder. De aanbieder gaf in deze gesprekken aan dat een concurrent, met eenzelfde naam als de ondernemer, een domeinnaam wilde registeren. De aanbieder drong erop aan dat de ondernemer gebruik moest maken van het eerste registratierecht. Na afloop van het telefoongesprek heeft de ondernemer informatie ingewonnen over de aanbieder. Toen bleek dat de aanbieder nergens geregistreerd staat als een (erkend) onafhankelijk toezichthouder. Ook bleek dat er geen ‘eerste registratierecht’ bestaat en dat er geen concurrent met eenzelfde naam bestaat. Bovendien bleek dat de aanbieder eenzelfde malafide werkwijze hanteert bij andere bedrijven.

De ondernemer hoeft de domeinnaam niet. Hij meent dat er geen overeenkomst tot stand is gekomen en dat er sprake is van bedrog. Hij betaalt daarom niet de factuur van de aanbieder voor het registreren van de domeinnaam. De aanbieder start daarop een procedure bij de rechtbank De aanbieder vordert € 420,13. Dit bedrag is het totaalbedrag van de factuur, de incassokosten en de wettelijke rente.

De overeenkomst tussen aanbieder en ondernemer

Als je telefonisch een overeenkomst sluit, dan wordt dit gesprek opgenomen door de aanbieder. Mocht je later ontkennen dat akkoord bent gegaan met een aanbod, dan kan de aanbieder jouw akkoord bewijzen. Zonder deze opname is het vrijwel onmogelijk om te bewijzen dat er een overeenkomst is afgesloten.

Ook bij deze ondernemer heeft de aanbieder het gesprek opgenomen. De rechter oordeelt op basis van het schriftelijk verslag van het telefoongesprek, dat er een overeenkomst tot stand is gekomen. Volgens de rechter is er geen sprake van bedrog. Daarbij geeft de rechter aan dat het algemeen bekend is dat er veel fraude wordt gepleegd bij telefonisch acquisitie. Maar je moet wel kunnen bewijzen dat er onjuiste mededelingen zijn gedaan. En dat laatste kon deze ondernemer niet.

Het gevolg van de overeenkomst

De ondernemer hoeft niets te betalen. Dat komt doordat de rechter de vordering van de aanbieder toch afwijst. Dat klinkt raar, omdat de rechter wel oordeelt dat er een overeenkomst tussen de aanbieder en de ondernemer tot stand is gekomen. Ik licht dit toe aan de hand van het vonnis.

Het verslag van een telefoongesprek

Zoals gezegd, wordt een gesprek altijd opgenomen door de aanbieder om de aanvaarding van het aanbod te kunnen bewijzen. Het nadeel hiervan, is dat je niet weet of het hele gesprek wordt opgenomen. Je kunt dus wel afspreken dat je de overeenkomst sluit onder bepaalde voorwaarden. Maar deze voorwaarden moet je wel laten opnemen. Een aanbieder kan je van alles toezeggen, maar wat als het gesprek pas wordt opgenomen vanaf het moment dat aanbieder haar contractsvoorwaarden met je doorneemt? Dan sta je later met lege handen omdat je niets kunt bewijzen.

In dit geval heeft de ondernemer ook gezegd dat de aanbieder onjuiste mededelingen heeft gedaan. Deze mededelingen staan echter niet in het verslag van het telefoongesprek dat de aanbieder heeft overgelegd. De aanbieder ontkent dat hij onjuiste mededelingen heeft gedaan.

De aanbieder heeft niet van het hele gesprek een verslag overgelegd. De aanbieder heeft alleen een verslag overgelegd van dat deel van het telefoongesprek waarin de overeenkomst is gesloten. De rechter vindt dat de aanbieder een verslag van het hele telefoongesprek had moeten overleggen. Dan had de rechter (en de ondernemer) kunnen vaststellen of de aanbieder inderdaad onjuiste mededelingen had gedaan. Nu de aanbieder niet het hele verslag heeft overgelegd, heeft hij zijn vordering niet deugdelijke onderbouwd. En een niet deugdelijk onderbouwde vordering wordt in de regel afgewezen.

Lees hier de uitspraak

Wil je hele uitspraak lezen? Klik dan hier.

 

 

 

Deel dit bericht:

  • Blogs

    Over mijn praktijk

    Lees over mijn praktijk, over uitspraken waar elke ondernemer mee te maken krijgt en over vragen die ik vaak krijg.

    Lees meer
  • Juridisch advies

    Juridisch advies

    Juridisch advies voor ondernemers. Voor zzp'ers en mkb'ers. Tegen een laag uurtarief of vast bedrag.

    Lees meer
  • Contracten opstellen

    Contracten opstellen

    Contracten en algemene voorwaarden. Alles voor de ondernemer. Tegen een vast en laag bedrag.

    Lees meer
  • Incasso

    Incasso

    Incasso voor ondernemers. Door een ondernemer. Op basis van no cure no pay. Geen kosten. Hoog betalingspercentage.

    Lees meer