Blog

  • Klacht over een factuur

    Na hoeveel tijd hoef je een klacht over je factuur niet meer te accepteren?

    Lees meer
  • Een leverancier stopt na 7 jaar de samenwerking. Kan dat zomaar?

    Het andere bedrijf zegt afhankelijk te zijn van deze samenwerking.

    Lees meer
Archief

Tegelzetter (eenmanszaak) ontloopt claim van € 16.000,-.

Geplaatst op 10-04-2018

Om je een goed beeld te geven van mijn praktijk, schrijf ik regelmatig over mijn praktijk. Ik schrijf over de vragen die ik krijg, over de procedures die ik voer, over belangrijke wetgeving voor ondernemers en over alles daar omheen.

Onderwerp: Een tegelzetter wordt door de hoofdaannemer aansprakelijk gesteld voor schade.

Ondernemer is onderaannemer

Een tegelzetter (met een eenmanszaak) krijgt de opdracht om tegels in een nieuwe badkamer te zetten. Hij krijgt deze opdracht niet direct van de consument, maar van een aannemer. Deze aannemer verricht diverse werkzaamheden (een verbouwing) aan de woning van de consument. Deze aannemer plaatst ook de nieuwe badkamer. De relatie tussen de aannemer en de tegelzetter is al ruim vijftien jaar goed. Zij werken al die jaren naar tevredenheid met elkaar samen. Totdat de consument, waar de nieuwe badkamer wordt geplaatst, klaagt over de tegelzetter. Hij doet zijn beklag bij de aannemer, maar niet bij de tegelzetter. De aannemer is immers de opdrachtnemer van de consument.

De klachten zijn dat de tegels niet mooi zijn gezet en dat er te veel stof in de woning is gekomen. Daarop spreekt de aannemer de tegelzetter aan. Niet om de klachten te bespreken, maar om direct een claim van ruim € 16.000,- bij de tegelzetter neer te leggen. Het verzoek van de aannemer aan de tegelzetter is ‘of je even wil betalen’.

De schadeclaim

De klant krijgt een claim van ruim € 16.000,- van de aannemer. De tegelzetter heeft een vordering op de aannemer. De aannemer heeft namelijk een bedrag van € 2.500,- aan facturen van de tegelzetter nog niet betaald.

Het juridisch advies aan de ondernemer

De tegelzetter zegt dat hij de consument geadviseerd heeft om de tegels niet te plaatsten zoals ze nu zijn geplaatst. De tegelzetter heeft ook aangegeven waarom hij dat advies heeft gegeven. De tegelzetter heeft met de consument afgesproken dat hij de tegels op het balkon mocht snijden en dat hij dan, over een mat, door de kamer mocht lopen. tegelzetter ziet dan ook niet in wat hij fout zou hebben gedaan: de tegels zijn geplaatst zoals de consument het wilde en bij elke verbouwing komt altijd iets van stofvrij. De tegelzetter is al tientallen jaren ondernemer. Dit is de eerste keer dat hij dit als ondernemer meemaakt.

De tegelzetter heeft het advies dat hij de consument heeft gegeven en de afspraken met de consument die zijn gemaakt, niet zwart op wit. In de praktijk wordt dit soort afspraken ook eigenlijk nooit op papier gezet. Ondernemers werken vaak op basis van vertrouwen: afspraak is afspraak. Het gaat in de meeste gevallen ook wel goed.

Op het moment dat de aannemer de tegelzetter confronteert met de klachten van de consument en met de claim van € 16.000,-, heeft de aannemer de badkamertegels al verwijderd. Hij heeft de tegelzetter niet eerst in de gelegenheid gesteld om eventuele gebreken te herstellen. Dit recht heeft cliënt wel. Ook als onderaannemer. De tegelzetter moet in de gelegenheid worden gesteld om eventuele gebreken zelf te herstellen. Op dit recht zijn wel uitzonderingen, maar die uitzonderingen speelden hier niet.

Doordat de tegelzetter niet meer zelf kon herstellen, is hij ook niet schadeplichtig geworden. Bovendien ontbrak elk bewijs dat de badkamer gebreken zou vertonen. In een brief aan de aannemer heb ik hem hierop gewezen. De aannemer belde mij nog wel om te zeggen dat hij al een advocaat had ingeschakeld. Namens de tegelzetter heb ik aangegeven dat het standpunt ongewijzigd bleef. De tegelzetter en ik hebben niets meer van de aannemer gehoord.

Het resultaat voor de ondernemers

De aannemer staat met lege handen. De aannemer moet, op eigen kosten, een andere tegelzetter inhuren om de badkamer opnieuw te laten betegelen.

De tegelzetter boekt de openstaande facturen af. HIj wil geen procedure starten om het bedrag te incasseren. Hij gaat bijna met pensioen en hij heeft geen zin om in zijn laatste jaar nog tijd en geld aan een procedure te besteden.

De relatie tussen de aannemer en de tegelzetter is definitief over.

Tips bij aanneming van werk

Gaat een klant in tegen je advies? En als het resultaat er is, denk je dat het resultaat de klant wel eens kan tegenvallen? Zet dan je advies en je waarschuwing op papier. Laat je klant hiervoor tekenen of zorg er in ieder geval voor dat je schriftelijk kunt bewijzen dat je klant je advies en je waarschuwing heeft ontvangen en kennelijk negeert. Dan kun je bewijzen dat de klant tegen je advies in voor een andere weg heeft gekozen. Dan sta je mogelijk sterker als de klant toch niet tevreden is. Heb je dit bewijs niet? Dan mag je waarschijnlijk wel herstellen, maar zijn de kosten van dit herstel (tijd en materiaal) voor jouw rekening. Het is in dit soort gevallen belangrijk om juridisch advies in te winnen. De omstandigheden zijn in elk geval anders en kunnen dan ook steeds tot een ander resultaat/advies leiden.

 

 

Deel dit bericht:

  • Blogs

    Over mijn praktijk

    Lees over mijn praktijk, over uitspraken waar elke ondernemer mee te maken krijgt en over vragen die ik vaak krijg.

    Lees meer
  • Juridisch advies

    Juridisch advies

    Juridisch advies voor ondernemers. Voor zzp'ers en mkb'ers. Tegen een laag uurtarief of vast bedrag.

    Lees meer
  • Contracten opstellen

    Contracten opstellen

    Contracten en algemene voorwaarden. Alles voor de ondernemer. Tegen een vast en laag bedrag.

    Lees meer
  • Incasso

    Incasso

    Incasso voor ondernemers. Door een ondernemer. Op basis van no cure no pay. Geen kosten. Hoog betalingspercentage.

    Lees meer