Blog

  • Klacht over een factuur

    Na hoeveel tijd hoef je een klacht over je factuur niet meer te accepteren?

    Lees meer
  • Een leverancier stopt na 7 jaar de samenwerking. Kan dat zomaar?

    Het andere bedrijf zegt afhankelijk te zijn van deze samenwerking.

    Lees meer
Archief

Procedure over onbetaalde factuur

Geplaatst op 29-01-2018

Om je een goed beeld te geven van mijn praktijk, schrijf ik regelmatig over mijn praktijk. Ik schrijf over de vragen die ik krijg, over de procedures die ik voer, over belangrijke wetgeving voor ondernemers en over alles daar omheen.

Onderwerp: een ondernemer krijgt zijn facturen niet betaald. Dit leidt tot een procedurebij de kantonrechter in Breda.

De incassoprocedure

Cliënt is zzp’er in de bouw. Hij laat zich door een opdrachtgever inhuren om bouw- en timmerwerkzaamheden te verrichten. De werkzaamheden worden tegen een uurtarief uitgevoerd. Cliënt maakt werkweken van 40 uur. Zijn uren noteert hij keurig op werkbriefjes. Deze werkbriefjes laat hij door de bouwopzichter tekenen.

In het begin betaalt de opdrachtgever de facturen. Na ruim een jaar betaalt de opdrachtgever een aantal facturen niet. De daarop volgende facturen betaalt de opdrachtgever weer wel. De opdrachtgever wil een aantal facturen niet betalen, omdat cliënt zijn werkzaamheden niet goed zou hebben uitgevoerd. De opdrachtgever stelt dat hij herstelkosten heeft moeten maken. Deze herstelkosten laat de opdrachtgever voor rekening van cliënt komen door een aantal facturen niet te betalen.

Het belang voor de ondernemer

Cliënt krijgt nog € 4.500,- van zijn opdrachtgever. Doordat hij dit bedrag niet betaalt krijgt, komt cliënt privé in de betalingsproblemen. De belangen voor cliënt worden daardoor steeds groter.

Het juridisch advies

Ik adviseer cliënt om mij eerst contact te laten leggen met de opdrachtgever. Ik wil er met de opdrachtgever onderling uitkomen, omdat dit veel tijd en kosten bespaart ten opzichte van een procedure bij de rechtbank. De opdrachtgever blijft er echter bij dat hij de facturen niet hoeft te betalen. Sterker nog, hij geeft aan dat hij getuigen heeft en dat hij een procedure tegen mijn cliënt wil starten om zijn schade te verhalen. De schade van de opdrachtgever zou immers nog veel groter zijn, dan dat hij in het begin heeft aangegeven.

Doordat gesprekken met de opdrachtgever niet tot een oplossing leiden, adviseer ik cliënt om zijn opdrachtgever te dagvaarden voor de kantonrechter in Breda. De vordering wordt verhoogd tot € 5.000,-.

De incassoprocedure op basis van no cure no pay

Omdat cliënt niet voldoende geld heeft om te kunnen procederen, voer ik de procedure op basis van no cure no pay. Zo kan cliënt toch zijn gelijk halen en hoeft hij alleen te betalen als hij de zaak wint.

De uitspraak

De opdrachtgever reageert niet op de dagvaarding. De opdrachtgever dient geen verweer in. De rechter wijst vervolgens een zogenoemd verstekvonnis. Zo wordt een vonnis genoemd als in de procedure geen verweer is gevoerd. De zaak wordt dan niet inhoudelijk beoordeeld. De eisen worden wel toegewezen. Cliënt krijgt € 5.000,- toegewezen.

 

 

 

Deel dit bericht:

  • Blogs

    Over mijn praktijk

    Lees over mijn praktijk, over uitspraken waar elke ondernemer mee te maken krijgt en over vragen die ik vaak krijg.

    Lees meer
  • Juridisch advies

    Juridisch advies

    Juridisch advies voor ondernemers. Voor zzp'ers en mkb'ers. Tegen een laag uurtarief of vast bedrag.

    Lees meer
  • Contracten opstellen

    Contracten opstellen

    Contracten en algemene voorwaarden. Alles voor de ondernemer. Tegen een vast en laag bedrag.

    Lees meer
  • Incasso

    Incasso

    Incasso voor ondernemers. Door een ondernemer. Op basis van no cure no pay. Geen kosten. Hoog betalingspercentage.

    Lees meer