Blog

  • Klacht over een factuur

    Na hoeveel tijd hoef je een klacht over je factuur niet meer te accepteren?

    Lees meer
  • Een leverancier stopt na 7 jaar de samenwerking. Kan dat zomaar?

    Het andere bedrijf zegt afhankelijk te zijn van deze samenwerking.

    Lees meer
Archief

Verdiepingscursus ICT & Recht

Geplaatst op 10-11-2017

Om je een goed beeld te geven van mijn praktijk, schrijf ik regelmatig over mijn praktijk. Ik schrijf over de vragen die ik krijg, over de procedures die ik voer, over belangrijke wetgeving voor ondernemers en over alles daar omheen.

Onderwerp: verdiepingscursus ICT & Recht. Deze cursus heb ik gevolgd op 5 oktober 2017).

ICT & Recht: SLA, SaaS, Algemene Verordening Gegevensbescherming en overeenkomsten en wetgeving van 2018.

De cursus is een verdiepingscursus over ICT-contracten. Deze cursus bouwt voort op de basiscursus ICT & Recht. De basiscursus heb ik op 6 april 2017 gevolgd.

Tijdens de cursus is dieper ingegaan op contractuele bepalingen op het gebied van ICT-contracten. Bij ICT-contracten kun je denken aan Service Level Agreements (SLA’s) en Software as a Service (Saas). Een SLA is een overeenkomst waarin een leverancier vastlegt welke kwaliteit van dienstverlening hij levert. En welke niveau aan service hij of zij biedt. Bij Saas wordt software als een online dienst aangeboden.

Ook zijn tijdens de cursus de bescherming van het intellectueel eigendom van software, de beveiligingsverplichtingen, de bescherming van privacy en persoonsgegeven, en de aansprakelijkheid als datalekken en fouten hebben plaatsgevonden binnen een ICT-systeem behandeld.

Het belang van ICT en ICT-contracten

Internet, software en clouddiensten zijn niet meer weg te denken in het huidige bedrijfsleven. Informatie wordt steeds meer via het internet verstuurd en in de cloud opgeslagen. Een bedrijf sluit hiervoor diverse overeenkomsten af. Deze overeenkomst worden allemaal met verschillende partijen afgesloten.

In mijn praktijk kom ik steeds vaker contracten op het gebied van ICT tegen. Vooral over Service Level Agreements (SLA’s) krijg ik vragen. Dit soort overeenkomsten nemen een enorme vlucht. Aangezien ik mij specialiseer op het contractenrecht, is deze cursus voor mij onmisbaar.

Tips bij ICT-contracten

Als je leverancier/dienstverlener jou een overeenkomst op het gebied van ICT voorlegt, let dan op het volgende:

  • Boetes: in een SLA moet een boete zijn opgenomen. Is er geen boete opgenomen, dan is de overeenkomst eigenlijk niets waard.
  • Inspanningen: is in een SLA opgenomen dat de dienstverlener zich zal inspannen? Daar heb je niets aan. Alleen aan resultaatsverplichtingen heb je iets.
  • Kosten: bereken vooraf wat het je gaat kosten als de dienstverlener de afspraken in de SLA niet nakomt. Bevat de SLA te weinig compensatie? Vraag jezelf dan af waarom je deze SLA zou tekenen.
  • Privacy: op 25 mei 218 treedt de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in werking. De Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) geldt dan niet meer. Zorg dat je voor 25 mei 2018 de bescherming van persoonsgegevens (en alles daar omheen) op orde hebt. De Autoriteit Persoonsgegevens kan boetes geven tot maximaal 20 miljoen euro of 4% van de wereldwijde omzet.

 

 

 

Deel dit bericht:

  • Blogs

    Over mijn praktijk

    Lees over mijn praktijk, over uitspraken waar elke ondernemer mee te maken krijgt en over vragen die ik vaak krijg.

    Lees meer
  • Juridisch advies

    Juridisch advies

    Juridisch advies voor ondernemers. Voor zzp'ers en mkb'ers. Tegen een laag uurtarief of vast bedrag.

    Lees meer
  • Contracten opstellen

    Contracten opstellen

    Contracten en algemene voorwaarden. Alles voor de ondernemer. Tegen een vast en laag bedrag.

    Lees meer
  • Incasso

    Incasso

    Incasso voor ondernemers. Door een ondernemer. Op basis van no cure no pay. Geen kosten. Hoog betalingspercentage.

    Lees meer