Blog

  • Klacht over een factuur

    Na hoeveel tijd hoef je een klacht over je factuur niet meer te accepteren?

    Lees meer
  • Een leverancier stopt na 7 jaar de samenwerking. Kan dat zomaar?

    Het andere bedrijf zegt afhankelijk te zijn van deze samenwerking.

    Lees meer
Archief

Een tweedehands auto die te snel kapot gaat

Geplaatst op 10-10-2017

Om je een goed beeld te geven van mijn praktijk, schrijf ik regelmatig over mijn praktijk. Ik schrijf over de vragen die ik krijg, over de procedures die ik voer, over belangrijke wetgeving voor ondernemers en over alles daar omheen.

Onderwerp: een tweedehands auto gaat te snel kapot. Dit leidt tot een procedure bij de kantonrechter in Zutphen.

Consument koopt tweedehands auto

Cliënt koopt een tweedehands auto voor € 6.000,- bij een autodealer. Al binnen twee maanden na de koop gaat de versnellingsbak kapot door een tekort aan olie. Cliënt wil dat de autoverkoper de auto gratis repareert, omdat de auto wel erg snel kapot is gegaan na de koop.

De verkoper vindt dat cliënt de kosten van de reparatie zelf moet betalen. Cliënt heeft de auto immers gekocht ‘zonder enige garantie en in staat als gezien’. Dit staat op de factuur en cliënt heeft hier ook voor getekend. Partijen komen er onderling niet uit, waardoor een procedure bij de rechter onvermijdelijk is.

Consument wil de auto teruggeven en schadevergoeding

Cliënt wil van de auto af. Hij wil de auto teruggeven aan de verkoper en hij  wil zijn geld terug. Ook wil cliënt een vergoeding voor alle kosten die hij heeft gemaakt.  Zo heeft hij een auto moeten huren. Cliënt vordert in de procedure € 7.000,-.

De rechten van een consument bij een tweedehands auto

Ook bij een tweedehands auto heb je als consumentkoper rechten. Zelfs als je ervoor tekent dat je afziet van garantie en de auto meeneemt ‘in staat als gezien’. In dit geval voldoet de auto niet aan de verwachtingen die cliënt mocht hebben op grond van de koopovereenkomst. Hierdoor is er sprake van zogenoemde non-conformiteit. Dus ook als een koper geen enkele garantie heeft, kan hij soms een beroep doen op non-conformiteit.

Geen garantie, toch het geld terug

De rechter is het met de verkoper eens dat cliënt geen garantie heeft. Er is immers geen garantie gegeven door de verkoper en cliënt heeft ook getekend dat hij geen garantie krijgt.

Een kapotte versnellingsbak is volgens de rechter wel een essentieel gebrek. Op grond van de advertentieteksten hoefde cliënt niet te verwachten dat de versnellingsbak al zo snel na de koop kapot zou gaan. De eis van cliënt wordt daarom grotendeels toegewezen. Cliënt is van de auto af en hij krijgt een vergoeding van € 6.500,-.

Tips bij de koop van een tweedehands auto (door een consument)

Kijk bij de koop van een tweedehands auto naar de volgende punten:

  • De prijs: hoe lager de prijs, hoe minder je van de kwaliteit van een auto mag verwachten. Een goedkope auto zal doorgaans sneller een gebrek hebben.
  • De kilometerstand: hoe hoger de kilometerstand, hoe minder je mag verwachten. De onderdelen zijn dan veel meer versleten.
  • De aanprijzingen in de advertentie: hoe meer garanties of toezeggingen in de advertentie staan, hoe sterker je staat. Zorg dat je een kopie van de advertentie bewaart.

 

Tot slot: wat er vaak fout gaat

  • De koper verwacht te veel. Niet elk gebrek aan een auto is voldoende om je geld terug te kunnen krijgen. Kleine gebreken, zoals een raam dat niet meer (goed) open gaat of een achterklep die blijft hangen, zijn onvoldoende om de hele koop ongedaan te maken. Ik lees nog wel eens uitspraken in procedures waarin een koper heel veel gebreken opsomt om maar aan te geven dat hij dat niet allemaal hoefde te verwachten. De prijs van de auto’s in dit soort procedures is vaak € 2.500,- of lager. De uitspraken zijn bijna altijd in het nadeel van de koper. Dat komt doordat de rechter meent dat van een auto met een dergelijk lage koopprijs, niet te veel van verwacht mag worden.
  • De koper verwacht alle juridische kosten vergoed te krijgen Als je een procedure start, kost je dat hoe dan ook geld. Je krijgt namelijk nooit al je kosten voor juridische bijstand vergoed. Ook niet als je de procedure glansrijk wint. De vergoeding die je krijgt is namelijk afhankelijk van het belang dat je hebt. Hoe hoger het belang, hoe hoger de vergoeding. Deze vergoeding wordt vastgesteld aan de hand van een tabel. Deze vergoeding wordt ‘salaris in rolzaken’ genoemd. Klik hier om deze tabel te zien. Als je het bedrag in de tabel verdubbeld, dan kom je uit op de vergoeding die je in een standaard procedure krijgt. Een voorbeeld. Koop je een auto van € 4.000,-, dan krijg je een vergoeding van € 400,- (€ 200,- x 2). Procederen kost je meer dan € 400,-, dus het kan zomaar zijn dat je uiteindelijk € 3.500,- overhoudt aan de procedure. Ook als de rechter je in alles gelijk geeft. Mijn cliënten informeer ik altijd hierover. Zo kunnen zij een betere afweging maken of ze wel of geen procedure willen starten.

 

 

 

Deel dit bericht:

  • Blogs

    Over mijn praktijk

    Lees over mijn praktijk, over uitspraken waar elke ondernemer mee te maken krijgt en over vragen die ik vaak krijg.

    Lees meer
  • Juridisch advies

    Juridisch advies

    Juridisch advies voor ondernemers. Voor zzp'ers en mkb'ers. Tegen een laag uurtarief of vast bedrag.

    Lees meer
  • Contracten opstellen

    Contracten opstellen

    Contracten en algemene voorwaarden. Alles voor de ondernemer. Tegen een vast en laag bedrag.

    Lees meer
  • Incasso

    Incasso

    Incasso voor ondernemers. Door een ondernemer. Op basis van no cure no pay. Geen kosten. Hoog betalingspercentage.

    Lees meer